- De beslissing van techmiljardair Elon Musk om ’toxic content’ toe te laten op X, leidde ertoe dat flink wat bedrijven er niet meer willen adverteren.
- Marktonderzoeksbureau Kantar rapporteert dat meer dan een kwart van de adverteerders in 2025 van plan is om nog minder te doen op X dan dit jaar.
- Veel grote merken trokken zich in 2022 al terug, vlak nadat Musk het sociale platform had overgenomen.
- Lees ook: Hoe Elon Musk en X in de problemen kwamen in Brazilië
De beslissing van techmiljardair Elon Musk om “toxic content” op socialmediaplatform X toe te laten onder het mom van vrijheid van meningsuiting, komt hem duur te staan.
Uit onderzoek van onderzoeksbureau Kantar dat Business Insider inzag, blijkt dat iets meer dan een kwart van de ondervraagde adverteerders van plan is om in 2025 nog minder geld uit te geven aan het sociale platform van de miljardair vergeleken met dit jaar.
In hetzelfde onderzoek komt ook naar boven dat slechts vier procent van de ondervraagde marketingprofessionals denkt dat adverteren op X geen negatieve associaties oplevert voor het merk dat ze vertegenwoordigen. Ter vergelijking: voor adverteren op Google geldt een percentage van 39 procent.
Het algemene vertrouwen onder marketeers in advertenties op X is sinds 2022 bijna gehalveerd van 22 procent naar 12 procent. Opmerkelijk is dat de voorkeur van consumenten voor X-advertenties volgens Kantar ‘significant’ is gestegen in dezelfde periode.
X heeft grote moeite om adverteerders te binden
Veel van de grotere merken en mediabureaus stopten na de overname van Twitter door Musk in 2022 al met adverteren. Namen als Disney, Apple, IBM, Warner Bros. Discovery en Lionsgate hebben hun reclame-uitgaven op het sociale netwerk helemaal stilgelegd, omdat Musk controversiële content op het platform toeliet.
Eind vorig jaar haalde Musk nog uit naar deze en andere adverteerders die geen cent meer uitgeven op X. Hij richtte zich met de woorden "go fuck yourself" tot deze partijen tijdens een interview op The New York Times DealBook Summit.
Musk heeft zich ook gericht tegen de Global Alliance for Responsible Media (GARM), een groep adverteerders die zich inzet voor digitale veiligheid. X deed een poging om GARM voor het gerecht te trekken door de organisatie te beschuldigen van een onrechtmatige boycot van X bij de leden van de groep. Om de rechtszaak te voorkomen besloot GARM zichzelf op te heffen.